lördag 9 juni 2012

godis från veckan som gått

Ok hörni, hinner man inte blogga varje dag så får man blogga om varje dag istället. Nästan i alla fall. Dagarna går i en rasande fart och det är tur att det finns en kamera i mobilen så att man hinner fånga de där ögonblicken som känns speciella.

Förra lördagen var det modevisning i Värnamo. Syster har gått på Textilakademin och hade avslutning. 
De var är så vansinnigt duktiga och vi fick se hur mycket fina, coola och galna kläder som helst.


Lillasyster i sin egensydda klänning. I just love it. 
 

Åh, den här kjolen! Och skjortan också...

Cornelia Webb-inspirerade smycken. 

Kramkalas och blommor efter visningen.

På vägen till Värnamo köpte pappa en bil. En väldigt efterlängtad bil. En Pontiac Bonneville från 1965.

Syster och jag fick självklart en åktur. V8an brummade gott!

Jag älskar gamla bilar! Lukten. Klädseln. Ratten. Motorljudet. Allt. Är man uppvuxen i olika VW-bubblor och framför Trafikmagasinet så blir man liksom lätt en obotlig veteranbilsromatiker.

Lycklig pappa och syster.

Sen blev det plötsligt tisdag och dagen före Nationaldagen. Då fick man dricka gott vin och äta Pecorino inköpt i Italien. Ja, för såna är ju reglerna. 

Och på självaste Nationaldagen gick jag upp tidigt, gick en lång powerwalk och köpte med mig svenska jordgubbar på vägen hem. Sedan satt vi och myste i köket medan solen brände bort förmiddagsmolnen. 
(Jag är världsmest förälskad i den finaste mannen någonsin, Markus. Om ni undrar vem det är jag hänger med hela tiden menar jag. Fast det har ni säkert redan fattat era smartingar). 

Strax efter lunch mötte vi upp hela Markus familj för en rejäl picknick i Slottsskogen. Vi firade hans mamma som fyllt jämt och det var till och med tårta med på picknickfilten.
  
Vi fortsatte sedan till Liseberg där en femkamp på liv och död ägde rum (nästan fast inte riktigt, men det var väldigt roligt!). 

I torsdags åkte jag hem till Öland och fredagen började jag med en timmes powerwalk, tidigt, tidigt på morgonen. Hälsade lite på hästarna som betade i morgonsolen.

När jag kom hem slog jag mig ner ute på verandan med kaffe, smörgåsar och lite jobb. Bättre arbetsplats finns nog inte..

På eftermiddagen tog jag bussen in till stan. Och när jag satt där i busskuren och väntade, så där som jag gjort under hela uppväxten, kände jag mig faktiskt lite nostalgisk.

Inne i stan träffade jag Ullis, en av mina bästa vänner, för en fika på Kulzénska. Ännu mer nostalgi! Åker ni till Kalmar så måste ni gå dit och fika...

Sedan blev det lördag och jag började dagen med ännu en powerwalk. Man vill liksom bara vara ute hela dagarna när man är här!



Efter frukosten åkte jag, mamma och pappa ner till sydöstra Öland och tittade till stugan. Den låg inbäddad bland klorofylltyngda lövträd och blommande hundkex.

Och runt gaveln skymtade ett knallblått Östersjön (det är där, precis vid horisonten... ser ni?)

Sedan åkte vi till gården och fixade lite inför sommaren. 

Mamma bakade bröd och jag satt i lusthuset och beundrade taket..

Och nu ikväll tog vi pappas nya bil till Färjestaden och köpte varsin glass. För det är sånt man kan göra på en lördag, när man är på landet. 

Jag älskar Öland och min familj så mycket att mitt hjärta nästan går sönder lite ibland...

5 kommentarer:

Kicki sa...

Härliga bilder! Roligt med modevisningen och vad duktig syster du har!:) Du...lusthuset kan du skicka till mig! Kram

bokhyllan sa...

Så roligt att följa dig några dagar och att du delar med dig av alla fina bilder!
Gilla din systers klänning, snygg.

Glad söndag!

Sophie sa...

haha, jo men sån är traditionen, dagen innan röd dag får man frossa trots att det är vanlig vardag och man då egentligen är måttlig, precis så är det sagt :-)

Öland såg drömskt ut, måste genast addera det på min lista över ö-besök.

Hepp o pepp för ny vecka!

Sandra sa...

Gudars vilket härligt inlägg. Det fanns så mycket att kommentera att jag inte vet var att börja!? Grattis till kärlek, hur underbart? Och Öland....makalöst! Jag har inte varit där sedan barnsben och minns inte ens. Dags att återvända kanske....Och powerwalks och sol. Och goda frukostar. Du har ju massa, massa fint att blogga om. Hela tiden. Men det var just det. Tiden. Hursom, tack för superfint inlägg som ingav hopp till sommaren. Stor kram

Anmaja//Lussekatt sa...

Härliga bilder!
Kullzéns rekommenderas verkligen!
Anna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hej hej..

Mitt foto
..och välkommen hit! Till mig, en glad och energisk livsnjutare som tycker om att fokusera på det goda i livet. Jag växte upp på Öland men flyttade till Göteborg 2006 efter avslutade ingenjörstudier. När jag inte jobbar försöker jag njuta av tiden med dem jag håller av och att utnyttja allt kul den här stan (och resten av världen också för den delen) har att erbjuda. Hoppas att ni ska hitta inlägg här som inspirerar eller bara ger en liten paus i vardagen. Så åter igen, välkommen!