tisdag 4 oktober 2011

jag har skördefestat!

I helgen var det Ölands Skördefest och då passade jag på att ta ledigt på fredagen och åka hem redan torsdag kväll. Det var ett väldigt klokt beslut för jäklar vad skönt det har varit att vara på ön i ett par dagar. Sol och tjugofem grader är nog mer än vad någon vågar hoppas på den allra första helgen i oktober, men likväl var det precis det vi fick. Ljuvligt!

Så här kände jag mig när jag kom hem. Fredag förmiddag och kaffe på altanen med mamma och Snuffe.

Min ögonsten glänste som svartaste ebenholts i solen och mitt hjärta var varmt.

Efter lunch kom pappa hem med varsin bukett blommor till mamma, syster och mig. Trots att det var han som fyllde år! Det var snällt.

Som tur var hade vi ju planerat lite firande vi också och här fixar Annie det allra sista med paketen.

Pappa skar upp tårtan.

Mammas whiskeytårta. Den är väldigt, väldigt god!

Sen blev det kväll och då gav vi oss ut för att uppleva konstnatten. Det är lite av en tradition. Vi åker ut varje år och det är lika mysigt varje gång, det finns alltid något nytt att upptäcka och se.

Ljus i höstmörkret. Mysigt så att det förslår.

Vi stannade till på Klaras café i Glömminge och sa hej till min kompis Kristin och hennes man Oscar som underhöll med musik och sång. De är väldigt duktiga.

Utanför Alséns krukmakeri brann marschaller i vackra lyktor. De gör otroligt fina saker i keramik.

Pumpor, halmbalar och marschaller finns överallt på hela ön under skördefesten och visar var man kan stanna för att uppleva, smaka eller se något spännande. Och så kan man äta kroppkakor ungefär överallt. Det är så att man nästan dör av lycka. (Vi gjorde så klart detta även i år men eftersom jag var så hungrig blev det bara suddiga foton. Det är smått fantastiskt att det blev några foton alls..)

Efter Glömminge åkte vi vidare till Färjestaden och stannade till och tittade på ännu mer fin keramik. Här hos Lotta och Mary.

Sedan åkte vi till Ölands Örtagård och luktade på massor av kryddor.

..och tittade på hur man skulpterar i trä med hjälp av motorsåg. Fräsigt skulle jag vilja säga.
Efter örtagården kände vi oss nöjda och klockan var nära midnatt när vi trötta och belåtna begav oss hemåt igen.

Även på lördagen åkte vi ut en liten sväng och tog oss då till Eriksöre. Det gjorde alla andra också. Det var trångt men gemytligt och det var en mysig utflykt. Mamma var söt och glad.

Man kunde köpa söta tomtar. Något för Ella tänkte jag och fnissade lite.

Det var fint och höstigt överallt och jag ville genast flytta ut till ett gammalt hus på landet.

Och kanske köra lastbil till jobbet. Eller i alla fall ha en som dekoration i trädgården, den här var fin. Och gammal. Och ägs av min systers pojkväns pappa. Får ta ett snack med honom när jag flyttat till mitt hus på landet, det med en enorm trädgård. 


Sedan stannade vi till på gården i Skärlöv och fikade lite. Det hade vi gjort oss förtjänta av efter en så hektisk dag.

Toscakakan satt som en smäck...

... och utsikten över ängarna och Östersjön gjorde mig lycklig ända in i själen. 

Vi tittade till allting inför höst- och vintervilan innan vi åkte hem igen. Jag tittade på blommorna.

Sedan blev det söndag och jag gjorde just ingenting. Umgicks bara med familjen och gick långpromenader med hunden och när klockan närmade sig sex var det dags att åka hem. Jag fick sällskap på tåget av syster och det var himla trevligt. Hon stickade och jag tittade på och tänkte att den där yllehalsduken nog blir väldigt varm och skön i vinter. Om än stickig. 

3 kommentarer:

Sandra sa...

Det känns allt lite extra i Ölandshjärtat när man läser din text, det är verkligen något speciellt med att vara "hemma". Fina bilder också!

Kicki sa...

Tänkte först, åh vilken gullig katt...det fortsatte med vilken vacker hund...och sen, ja sen så ville inte bildkavalkaden ta slut! Härliga bilder! Kram

bokhyllan sa...

Åh, vad jag gillar dina inlägg. Underhållande text och vackra bilder!
Kram till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hej hej..

Mitt foto
..och välkommen hit! Till mig, en glad och energisk livsnjutare som tycker om att fokusera på det goda i livet. Jag växte upp på Öland men flyttade till Göteborg 2006 efter avslutade ingenjörstudier. När jag inte jobbar försöker jag njuta av tiden med dem jag håller av och att utnyttja allt kul den här stan (och resten av världen också för den delen) har att erbjuda. Hoppas att ni ska hitta inlägg här som inspirerar eller bara ger en liten paus i vardagen. Så åter igen, välkommen!