tisdag 11 oktober 2011

när jag briljerar med mina helt otroliga vinkunskaper

Jag tänker att ni måste tro att jag inte gör mycket annat än att dricka vin, äta middag på olika restauranger och shoppa lite när andan faller på. Och det är helt rätt. 

I wish. Men jag unnar mig gärna vardagslyx i olika former så ofta jag kan. Allt från en varmt bubbelbad hemma en kväll till en god middag på någon mysig restaurang. Bäst att njuta av det man vill njuta av när man kan njuta av det, tänker jag.

Idag var det en sådan där tung möteseftermiddag på jobbet som tar en till stadiet strax innan hjärndöd, innan man äntligen kan packa ihop och gå hem (hjärndöd för att man använt hela hjärnans kapacitet under alldeles för lång tid). Då är det himla bra att ha en vän man kan höra av sig till och föreslå ett glas vin. 

Vi möttes upp i stan och gick till Kungstorget, en ny restaurang på, håll i er, Kungstorget.

Där får man menyn presenterad på en iPad. Det var ju väldigt fancy. Och faktiskt ganska bra om jag ska vara helt ärlig. Ville man t.ex veta mer om varje vinsort kunde man klicka på en liten ikon så fick man upp en sida med en bra sammanfattning av vinet i fråga. Skitbra om man vill låtsas kunna något om vin tänker jag. "Jag tar den här Shardonäään, jag gillar ekfatslagrat, vinet blir gärna lite mer fylligt och smakrikt då och det gillar jag." Och så låter man som Carl-Jan Granqvist när man säger det så klart.

Det satt några tappra uteserveringssvenskar på andra sidan fönstret men jag kände ingen längtan dit ut. Nu är tid för värme, levande ljus och möjligtvis modesta drömmar om nästa utomhussäsong. Att jag sedan alldeles säkert kommer att blogga från någon "underbar sista uteserveringslunch" redan till helgen lämnar vi för stunden. Så kan jag äta upp min präktiga höstfilosofi på söndag. 

Sedan fick vi i alla fall vårt vin och det var väldigt gott. Fast någon ekfatslagrad Chardonnay blev det inte den här gången. Tror jag. Jag vet faktiskt inte vad det var vi drack men det var gott, började på Z och var ekologiskt.

Ella tyckte också att vinet var gott och kommer säkert ihåg vad det hette också eftersom hon, till skillnad från jag, faktiskt har ett minne. Vi satt där och pratade, skrattade, åt lite mat, drack lite vin och så skrattade vi ännu mer. För är det något vi är bra på så är det att skratta. Och är det något man behöver efter en tung dag på jobbet så är det just det, att få skratta till det gör ont i magen. Och det gjorde vi. 

1 kommentar:

Åsa Hellberg sa...

Det där såg urmysigt ut!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hej hej..

Mitt foto
..och välkommen hit! Till mig, en glad och energisk livsnjutare som tycker om att fokusera på det goda i livet. Jag växte upp på Öland men flyttade till Göteborg 2006 efter avslutade ingenjörstudier. När jag inte jobbar försöker jag njuta av tiden med dem jag håller av och att utnyttja allt kul den här stan (och resten av världen också för den delen) har att erbjuda. Hoppas att ni ska hitta inlägg här som inspirerar eller bara ger en liten paus i vardagen. Så åter igen, välkommen!