söndag 4 september 2011

september och jag

De lovade vackert väder idag och det var till en helt makalöst skön septembermorgon jag slog upp min brungröna imorse. Varma vindar, skogslukt, och salta hav, tänk om varje dag kunde vara som denna!

Jag började morgonen på Ethel's. Jag tror bestämt att jag blev lite kär i det stället förra helgen. Jag beställde frukost och satte mig på uteserveringen med en alldeles färsk GP som sällskap.

Läste om terrorattentaten och mindes tillbaka. Allt finns lika klart i minnet som om det vore igår. 

Efter en stund dök den här mannen upp, Herr S. Han är en fin vän. Vi hade lite söndagsplaner och då är det bra att fylla magen ordentligt först.

Med lite med ägg och bacon till exempel.

Och så det här berömda kakfatet i tre våningar då. Det som lite grand är anledningen till att man går till just Ethel's. Överst allt det friska och söta, och kanske det man rundar av med.  

I mitten alla goda pålägg. Skinka, salami, ost, brie och grönsaker. Härligt!

Och längst ner bröd, scones, små bakverk och så marmelad och cream cheese. Åh, man blir så mätt!

När vi ätit klart begav vi oss till Kungälv och knatade ut i skogen. Solen sken, fåglarna kvittrade och det luktade skog. Och så var det varmt, en så där 25 grader. Jag tänker att jag borde ha haft flätor i håret och en korg i handen när jag skuttade rätt ut bland ormbunkarna. Men jag är trettio och heter inte Heidi så något sådant foto har jag inte att bjuda på. Picture it. 

Däremot hittade jag den här fina vagnen stående längs med vägen. Det kändes lite i hjärtat att se den stå där och förfalla. Men den var väldigt vacker bland all grönska!

Efter lite traskande längs med grusvägen gick vi av och vandrade in mellan träden.

Och vi hittade massor av fina svampar. Som den här till exempel. (Den fick inte följa med hem)

Och den här. Inte äta. 

Vi hittade en hel liten skog av trattkantareller. De var så väldigt fina där de sköt upp ur mossan!

Och så de här alldeles lila svamparna, jag har aldrig sett sådana förut. Det är verkligen färgglatt i skogen just nu.

Vi hittade även ett hav av lila ljung.


Fast det vi letade efter (egentligen) var dessa guldklimpar. Och vi hittade en hel del till min stora lycka! Men vad trött man blir av att trampa runt med gummistövlar i otillgänglig terräng i sommarhetta. 

Så när vi kände oss nöjda med dagens skattjakt åkte vi till havet. Solvarma klippor och ljumma sensommarvindar. Need I say more?

Det var gott att få svalka av sig lite och kunna blicka ut över ett blått hav.

Vi åt kanelgifflar och pratade om allt möjligt. Och så tittade vi på segelbåtarna på väg mot hamn.


Efter en stund i vinden blev det lite småkyligt så jag kröp in under min filt och låg och tittade på nagellacket som vuxit bort i samma takt som sommaren. Tänkte för mig själv att det nog inte blir så många fler dagar som denna i år och så njöt jag lite extra mycket.

Sedan packade vi ihop sommaren och gick tillbaka till bilen.

På vägen tillbaka hittade jag de här klarröda bären och det kändes lite som att hösten ville visa sig från sin allra bästa sida idag. Som för att säga att det vackra inte är slut bara för att sommaren är det. Det gjorde mig glad och så kom jag plötsligt ihåg hur mycket jag älskar hösten.


När jag vinkat hej då till Herr S var det dags att bege sig hemåt för att gå igenom godispåsarna. Kantareller i ena påsen och trattisar i den andra. Här vill jag passa på att rikta ett tack till mig själv för att jag rensade dem redan i skogen, det var snällt.

Som en perfekt avslutning på en jättefin dag fick det självklart bli en macka med smörstekta kantareller, lite kryddstark korv och en kall ale till det. Jäklar vad jag gillar söndagar!

Hoppas att ni har haft en riktigt skön septemberhelg ni också. Vad har ni haft för er?

4 kommentarer:

Sophie sa...

Åh, vännen! Vilken underbar söndag:). Varför kan inte alla söndagar vara så? Perfekt balans mellan sommar och höst! Underbart!

bokhyllan sa...

Men oj, vilket fint inlägg. Vilken härlig söndag du hade.
Fängslande berättat och med vackra bilder.

Jag själv hade inget speciellt för mig. Gick bara hemma och "skrotade."
Ganska okej det också =)

Måndagskvällskram.

Kicki sa...

Åh, vilka underbara bilder, speciellt den med dig och pläden! Grattis till dindag:) Kram

Sven sa...

Tack Elin för en fin dag! Du fångade den! Kram/Herr S

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hej hej..

Mitt foto
..och välkommen hit! Till mig, en glad och energisk livsnjutare som tycker om att fokusera på det goda i livet. Jag växte upp på Öland men flyttade till Göteborg 2006 efter avslutade ingenjörstudier. När jag inte jobbar försöker jag njuta av tiden med dem jag håller av och att utnyttja allt kul den här stan (och resten av världen också för den delen) har att erbjuda. Hoppas att ni ska hitta inlägg här som inspirerar eller bara ger en liten paus i vardagen. Så åter igen, välkommen!