söndag 28 augusti 2011

kaffetåren

Från en helt ledig helg till en fullspäckad helg. Ibland hinner man knappt blinka innan både lördag och söndag hunnit susa förbi. När jag tittar igenom helgens foton tycks jag mest ha ätit, vilket säkert inte är så långt ifrån sanningen som jag önskar. Igår kväll hittade jag dessutom mitt träningskort, i vinterjackan, och bestämde mig för att sommarens utsvävande leverne kanske ändå får ses som förbi. Imorgon. Men först kan vi ju göra en djupdykning i helgens kulinariska äventyr!

Igår gick jag och min vän till Le Pain Francais på Övre Husargatan och åt en stadig frukost. Hon skulle flytta och jag skulle hjälpa henne så det var bäst att fylla på ordentligt.

Vi var lyckligt ovetande om den långa och regntunga dag som väntade. Ett urladdat bilbatteri, timmar ute i ösregn, ett par blöta tygskor och två tomma magar senare var vi klara. Livet är inte roligt jämt. Bara nästan.

När vi gick från caféet på morgonen såg vi den här duken i skyltfönstret till en tygaffär och jag tänker att det är en salig välsignelse att man aldrig vet hur dagen blir. Att det är bäst att alltid leva i nuet, njuta av allt som är fint och hålla modet uppe när det är jobbigt. 

Men nu fortsätter vi, för lördag blev till söndag och då var det ju dags att äta frukost igen! Den här gången med Ella och Jenny, på Ethel´s på Linnégatan. 

Det var två hungriga tjejer som högg in på allt det goda!   

Scones, äggröra, bacon och annat smarrigt.

Vi satt länge och pratade. Man gör gärna det när det är så här mysigt, med kuddar och sånt.

Sen gick vi ner på stan och mötte upp Jessica, shoppade lite och pratade viktiga och oviktiga saker mellan galgar, skohyllor och provrum.

När vi efter ett par timmar blev hungriga gick vi till Haiku och åt sushi. Där åker små fat med olika sushi-bitar på runt, runt och så sitter man vid den ovala baren och plockar till sig de fat man vill ha. Väldigt fiffigt.

Och väldigt, väldigt gott!


Efter ytterligare några tramp på stan blev vi kaffesugna och begav oss till Bar Centro. Det är en mysig italiensk kaffebar där man får riktigt gott kaffe.

Och blir man sugen på något gott till kaffet så finns det små godsaker att köpa till.

 Idag fick det bli en fifty-fifty. Hälften espresso, hälften skummad mjölk. Fina grejer det.

Glada tjejer.

Jag misslyckas helt med att dricka mitt kaffe och blåser istället upp hälften i ansiktet vilket Ella lyckas fota i precis rätt stund.

Genast fick "kaffetår" en helt ny betydelse.

Det var en synnerligen fnissig eftermiddag.

Och den avslutades i solen med ännu fler skratt.

Nu dundrar åskan utanför fönstret, blixtar lyser upp himlen och regnet smattrar hårt mot fönsterblecket. Det är ganska gott att sitta uppkrupen i soffan och mysa med andra ord.

Hoppas att ni har haft en skön helg! Har ni hittat på något skojigt, mysigt eller avkopplande?

4 kommentarer:

Lysande ögonblick! sa...

Så mycket skratt. Livets bästa.

Asmma sa...

Med all oflyt ni hade under flytten kan man ju nästan tro att jag va med! ;-)...saknar våra frukost stunder cookie <3

Jenny sa...

Jag kommer alltid kunna gå tillbaka och kolla på bilden av mig och Ella om jag har tråkigt någon dag. Vi ser heeelt galna ut! :D

Guldkorn by Elin sa...

Hahaha! Ja, ni är bra fina där :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hej hej..

Mitt foto
..och välkommen hit! Till mig, en glad och energisk livsnjutare som tycker om att fokusera på det goda i livet. Jag växte upp på Öland men flyttade till Göteborg 2006 efter avslutade ingenjörstudier. När jag inte jobbar försöker jag njuta av tiden med dem jag håller av och att utnyttja allt kul den här stan (och resten av världen också för den delen) har att erbjuda. Hoppas att ni ska hitta inlägg här som inspirerar eller bara ger en liten paus i vardagen. Så åter igen, välkommen!