måndag 29 augusti 2011

du och jag ernst

Måndagar hörni, man får ändå anstränga sig lite extra för att hitta guldkornen. Men efter jobbet smet jag in på den lilla fruktaffären på hörnet där jag bor och köpte med mig ett par riktiga guldklimpar hem, kantareller.
(Å maj gadd! Nu kommer det ett matinlägg igen. Vad är det för fel på mig? Jag får starta en matblogg, Matkorn by Elin.)

Anyhow, barfota-Ernst gjorde en kantarellpaj i sista avsnittet den här sommaren och den ville jag testa.

Gula, goda, ljuvliga kantareller!

Purjolök ska det vara i minsann. Mycket purjolök.

Och så bladpersilja. Jag var lite skeptisk. Tänk om den dränker kantarellerna? 

Soltorkade tomater i olja skulle finhackas.

Och när svampen fräst klart skulle de övriga ingredienserna ner i pannan. 

 Skjuts ner i den pajdegsförsedda formen som jag "föreberett" á la kock-tv (jag gjorde den först helt enkelt).

Sen häller man över äggstanning och strör västerbottenost på toppen.

Tänk vad lång en kvart kan vara när man är så där vrålhungrig att magen skriker. 

Men det var värt denna otåliga väntan för det var baske mig väldigt gott. Tack Ernst! Jag tog in rummet när jag åt och svampen gifte sig så där enkelt och romantiskt både med purjolöken och de soltorkade tomaterna. Nu ska jag gå och tälja mig en pinne.  

6 kommentarer:

Asmma sa...

Såg väldigt gott ut...om man plockade bort kantarellerna dvs! ;-)

Kicki sa...

Håller med ovanstående...men med så fina bilder tänker man inte på att det är svamp! Du är rolig du, matkornbyelin!! Kram

bokhyllan sa...

Hahaha.. kul skrivet!
Ser jättegott ut och verkar ganska enkelt. Måste prova. Tack!
Kram.

Åsa Hellberg sa...

Paj är äckligt, men jösses vad fina bilder du tar:)

Sandra sa...

Mums! Rakt igenom.

Anna sa...

mm, det där vill jag testa på! :) tack för tipset!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hej hej..

Mitt foto
..och välkommen hit! Till mig, en glad och energisk livsnjutare som tycker om att fokusera på det goda i livet. Jag växte upp på Öland men flyttade till Göteborg 2006 efter avslutade ingenjörstudier. När jag inte jobbar försöker jag njuta av tiden med dem jag håller av och att utnyttja allt kul den här stan (och resten av världen också för den delen) har att erbjuda. Hoppas att ni ska hitta inlägg här som inspirerar eller bara ger en liten paus i vardagen. Så åter igen, välkommen!