måndag 16 april 2012

hej och lite knäckebröd

Och så gick det några veckor och massor av dagar hann passera utan så mycket som en rad här. Men det bara blir så ibland, att livet kommer först och bloggen sedan. Så länge det är bra saker som får livet att gå så gör det ju inget. Och det är bara feelgood, hela vägen. Bara en sådan sak som att det är vår liksom...

Avslutade helgen med att göra lite knäckebröd, har ni testat? Mamma gör så himla goda så jag var tvungen att fixa egna. Otroligt enkelt och väldigt gott! De finns så klart massor av variationer men här får ni receptet jag utgick ifrån igår:

2 dl majsmjöl
1 dl solrosfrön
0,5 dl linfrön
0,5 dl sesamfrön
1 tsk salt
0,5 dl olja (jag blandade raps- och olivolja)
2 dl kokande vatten

Blanda de torra ingredienserna, häll i oljan och sist det kokande vattnet.
Bred ut smeten (tunt) på en plåt med bakplåtspapper och grädda sedan mitt i ugnen på 150 grader i en timme. Låt svalna och bryt bitar i önskad storlek.


Klart!

2 kommentarer:

Västgötskan sa...

Jag har inte gjort egna, men Ica har "hemmabakta" GI-knäcke, som ser ungefär likadana ut. Jättegoda! :-D

Annika Soulcityguide sa...

Men vad lustigt, det verkar vara samma som min mamma bakade idag och jag fick en liten påse av. Smakade himmelskt :D

Trevligt att ha dig tillbaka i bloggvärlden igen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hej hej..

Mitt foto
..och välkommen hit! Till mig, en glad och energisk livsnjutare som tycker om att fokusera på det goda i livet. Jag växte upp på Öland men flyttade till Göteborg 2006 efter avslutade ingenjörstudier. När jag inte jobbar försöker jag njuta av tiden med dem jag håller av och att utnyttja allt kul den här stan (och resten av världen också för den delen) har att erbjuda. Hoppas att ni ska hitta inlägg här som inspirerar eller bara ger en liten paus i vardagen. Så åter igen, välkommen!