tisdag 26 oktober 2010

vita puffmoln

Oktobergryning, frostiga bilrutor och klara, mörkblå skyar. Det luktar snö och vita puffmoln bildas när den varma luften från mina lugnor möter den kalla morgonen. Jag är frisk och på väg igen. Full av energi.

Vi går mot bilen, Herr S och jag. Han är snäll och kör mig till jobbet idag och eftersom han inte har några vantar med sig får han sätta sig i den mörka bilen och vänta på att bli framskrapad. Och jag skrapar. Ruta efter ruta och jag kommer att tänka på när jag och Björn var små och pappa skjutsade oss till vår dagmamma, ett par kilometer bort.

Det var alltid så okristligt tidigt. Var det inte alltid det när man var liten och var tvungen att gå upp?

Frostiga mornar brukade vi lufsa ut i våra tjocka overaller och knöla oss i in baksätet på den lilla mörkblå bubblan som pappa alltid körde runt i. (Den där bubblan bytte förresten både färg och årsmodell genom åren men det spinnande motorljudet och den svaga besinlukten var alltid densamma. Och alltid lika trygg.).

Pappa fällde tillbaka framsätet, startade motorn för att få upp värmen i kupén och stängde sedan dörren om oss och började skrapa. Och där satt vi. Jag och lillebror. I mörkret i den tidiga morgonen.
Vi var högst fyra och fem år och jag kan inte minnas att vi pratade så mycket. Vi bara satt där och andades små vita puffmoln. Allt medan pappa skrapade fram oss och motorn spann någonstans bakom våra ryggar.

När han var klar hoppade han in i bilen och vi skumpade iväg på den lilla grusvägen genom skogen. Var vi sena kunde det bli rally, vilket självklart togs emot med jubel. I synnerhet om han lyckades köra ner i något av de riktigt stora hålen. Och fram kom vi ju alltid.

Men varmt i bilen, det blev det nog aldrig förrän han lämnat av oss och hunnit över minst halva Ölandsbron.





5 kommentarer:

Polargrevinnan sa...

Underbar beskrivning av ett barndomsminne. Jag kom att tänka på mina minnen av en kall och frostig morgon. Blir kanske ett inlägg.
Jag sitter ibland och bläddrar bland bloggar. Nu fastnade jag för din. Ska läsa lite mera sen ikväll.
Ha det bra
Kram Viola

Guldkorn by Elin sa...

Men vad roligt, tack för besöket och välkommen att läsa mer :)
Ska kika in hos dig senare ikväll!
Kram

Anonym sa...

Underhållande!

Ullis sa...

Mamma hade en liten skrapritual när vi var små, Tessan och jag.
Det första skrapet på en ruta fick en otäck eller rolig min.
Och jag gör likadant nu!
Agnes och Ebbe sitter på varsin sida i baksätet och skriker av skratt när jag skrapar fram ett "streck" i isen på rutan och trycker trynet (nästan) ända intill och räcker ut tungan och ser vindögd ut. Förmodligen till alla grannars totala lycka då det är strax efter sju på morgonen och alla är ute och skrapar sina rutor... men, vad gör man inte? Kanske att just min rutskrapning ger mina gull ett fint minne..Eller är det bara grannarna som pratar om det om 20 år!

Guldkorn by Elin sa...

Åh, vad härligt! Glada barn, glada grannar och en lika galet underbar Ullis. Skrapa på till allas stora lycka!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hej hej..

Mitt foto
..och välkommen hit! Till mig, en glad och energisk livsnjutare som tycker om att fokusera på det goda i livet. Jag växte upp på Öland men flyttade till Göteborg 2006 efter avslutade ingenjörstudier. När jag inte jobbar försöker jag njuta av tiden med dem jag håller av och att utnyttja allt kul den här stan (och resten av världen också för den delen) har att erbjuda. Hoppas att ni ska hitta inlägg här som inspirerar eller bara ger en liten paus i vardagen. Så åter igen, välkommen!