onsdag 9 mars 2011

halleluja, nu kommer monsunen!

Jag älskar att läsa böcker och ändå gör jag det så sällan. Eller förresten, inte sällan. I perioder. Jag är en periodare. Det kan gå månader då jag inte läser alls. Torrperioder då bussresor och väntan vid spårvagnshållplatser blir ganska tråkiga moment i vardagen.

Men så kommer monsunen. Till slut. Halleluja. Och så läser jag hela tiden.
Läser när jag går, när jag äter och när jag väntar. Läser i soffan på kvällen. Somnar i sängen med boken i handen. Längtar efter ord. Knarkar text. Drabbas av abstinens. Balanserat och återhållsamt är inte ord som 'comes to mind' direkt. Det påminner mer om när väggarna till en uppdämd damm slutligen brister. Uppdämda behov. Kanske av att få stänga ute omvärlden en stund. Trycka på pause.

Böcker erbjuder en egen, sluten värld. En värld man inte behöver dela med andra. Det är bara jag och ord. Mina tolkningar och mina bilder. Mina reflektioner. Böcker är inte att sitta i soffan och kolla på film. Böcker är att bestämma hur filmen ska se ut, om än inte vad den handlar om. Och det gillar jag.

Just nu läser jag Mia Skäringers bok "Dyngkåt och hur helig som helst" och jag älskar den. Jag läste den på spårvagnen på väg till bion i söndagskväll och när jag klev av hade jag gråtit så mycket, av skratt, att nästan allt smink satt på jackärmen. I måndags på bussen hem från jobbet läste jag brevet hon skrivit till sin bortgångna pappa och torkade saknadstårar från kinden.
Jag har hållt med. Tänkt annorlunda. Reflekterat och filosoferat.

När jag läst ut den kommer jag att sakna. Sedan kommer jag att hitta en ny bok. Kanske ännu en deckare av Peter Robinson. Kanske den på engelska som ligger på nattduksbordet och väntar på att jag ska hitta ut på den engelska landsbygden igen. Vara med vid upplösningen av ännu ett mord. Alan Banks och jag är ett förträffligt bra team, även om det alltid är han som till slut kommer på vem mördaren är (trots att jag likt Pluto på julafton pekat med hela tassen och varit bombsäker på att det är den där andra snubben, under minst hundra sidor).

 För bildkälla, klicka på bilden.

2 kommentarer:

Agneta sa...

Jag är också periodare. Borde läsa mer.
Mia Skäringers bok började jag på, men fick lägga undan den, klarade inte av henne. Men jag ska ge den en ny chans. Hon är ju för skön så jag borde ju älska boken tycker jag... Men jag hade då precis läst ut en annan och hade nog en speciell känsla inom mig. Vissa böcker behöver liksom smältas efter att man läst ut dem.

Lysande ögonblick! sa...

I love her. Så rolig. :)

Och periodare är jag också. Det bara blir så. :)

Kram kära du!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hej hej..

Mitt foto
..och välkommen hit! Till mig, en glad och energisk livsnjutare som tycker om att fokusera på det goda i livet. Jag växte upp på Öland men flyttade till Göteborg 2006 efter avslutade ingenjörstudier. När jag inte jobbar försöker jag njuta av tiden med dem jag håller av och att utnyttja allt kul den här stan (och resten av världen också för den delen) har att erbjuda. Hoppas att ni ska hitta inlägg här som inspirerar eller bara ger en liten paus i vardagen. Så åter igen, välkommen!