torsdag 9 december 2010

en nygammal förälskelse

Pappa skickade över några foton sent igår kväll. Foton på ett vintervitt, snötyngt Öland och det fick mig att längta efter familj, jul och ledighet ännu mer. Det såg så inbäddat och pittoreskt ut. Som i en vintersaga.

Jag vet inte vad det är med mig i år. Jag brukar ha en betydligt mer återhållsam relation till julen, vintern och det ständiga mörkret. Men i år har vi ett väldigt känslosamt och innerligt förhållande. Jag som trodde att den romantiska bilden skulle förbli ett minne höljt i rosa barndomskimmer.

Och när jag säger att jag längtar så är det inte bort från det som är just nu, för det är himla fint det också. Men till skillnad från annars längtar så jag väldigt mycket till det som väntar. Trots att det är samma sak som alla andra år.
Och kanske är det just det som gör känslan så stark. Insikten att jag får uppleva det i år igen. Med dem jag älskar.

Man har så olika relationer till högtider, i synnerhet till julen. Man påverkas oftast av den i någon bemärkelse. Många känner sig påminda om livet.

Vad har ni för känslor inför den stundande högtiden?




2 kommentarer:

Lysande ögonblick! sa...

Åh. för mig är julen en underbar. Kärlek, värme och familj. Ljuvligt!

angelica sa...

Fint det låter!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hej hej..

Mitt foto
..och välkommen hit! Till mig, en glad och energisk livsnjutare som tycker om att fokusera på det goda i livet. Jag växte upp på Öland men flyttade till Göteborg 2006 efter avslutade ingenjörstudier. När jag inte jobbar försöker jag njuta av tiden med dem jag håller av och att utnyttja allt kul den här stan (och resten av världen också för den delen) har att erbjuda. Hoppas att ni ska hitta inlägg här som inspirerar eller bara ger en liten paus i vardagen. Så åter igen, välkommen!