onsdag 1 december 2010

välkommen december

Var hälsad mörka och kalla december! Jag bjuds verkligen på en strålande vacker morgon och kan inte låta bli att känna mig lite upplyft, trots en tung arbetsvecka.
Det är kallt när jag går till jobbet och luften är stilla. Vit rök letar sig långsamt upp ur svarta skorstenar och bildar enorma kreationer mot den ljusblå morgonhimlen. Jag drar upp luvan över huvudet och önskar att jag hade köpt den där mössan jag tittade på i helgen. Saknar den gamla. Den som blev kvar på någon spårvagn eller buss förra vintern.

Jag tar färjan över älven. Vattnet har nått frypunkten och när vi lägger till syns inte längre den svarta bassängen för alla isflak. Jag stapplar fram på den hala bryggan, genom vindtunnlarna mellan husen och in i värmen. Det doftar av nybryggt kaffe. Någon har tagit fram julservetterna. Jag gör lite frukost, hälsar på några kollegor och slår mig sedan ner vid min plats. Redo att ta mig an dagen. En lång dag. Men som börjat så bra och säkert kommer att sluta så också. Det är ju december. Ljusmånaden trots allt sitt mörker.




1 kommentar:

Agneta sa...

Äntligen december!
Och vilket väder! Ha en bra dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hej hej..

Mitt foto
..och välkommen hit! Till mig, en glad och energisk livsnjutare som tycker om att fokusera på det goda i livet. Jag växte upp på Öland men flyttade till Göteborg 2006 efter avslutade ingenjörstudier. När jag inte jobbar försöker jag njuta av tiden med dem jag håller av och att utnyttja allt kul den här stan (och resten av världen också för den delen) har att erbjuda. Hoppas att ni ska hitta inlägg här som inspirerar eller bara ger en liten paus i vardagen. Så åter igen, välkommen!