måndag 29 november 2010

första advent

Jag vaknade vid halv sju igår. En söndag. Utvilad. Vilken ljuvlig känsla. Jag hade planer för dagen men inte för en så tidig timme så jag tassade runt i lägenheten och letade fram adventssakerna. Hängde upp den vita adventsstjärnan med silverglitter på. Ställde fram den gamla adventsljusstaken, som jag tror kommer från morfars barndomshem. Tände det första ljuset. Satt vid bordet och lyssnade på Joni Mitchell i den stilla morgonen. Min alldeles egna stund på dagen.

När det ljusnat packade jag ner en påse lussekatter i väskan och kilade ner till butiken för att köpa lite nybakat bröd och julmust. En kort stund senare var jag på väg hem till Herr S med lite första-adventsfrukost.
Pling! Välkommen! Frukostmys och tända ljus. En fin start på första advent.

Det blev sedan en promenad in till stan. Gardininköp. Glad man. Inrett vardagsrum. Middag sedan. Lamm och rotfrukter, vin och dessert. Vi beundrade gardinerna en stund och pälsade sedan på oss och gav oss ut i den mörka, snöyra kvällen. Vi var på väg mot Lisebergs julmarknad.

Bland miljoner julljus gick vi runt och myste en lång stund. Med kalla kinder och röda näsor. Värmde oss med glüwine och fyllde godismagen med fudge. Klappade renar och pratade med sällsynta höns. En finfin kväll. Vi avrundade vår dag med varsin Irish coffee på en bar i närheten, och med utsikt över hela stan summerade vi en jättehärlig söndag.







3 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Jag har bara varit på Liseberg på sommaren, det ser urmysigt ut.

Angelica sa...

Åh vilken fin söndag. :)

Guldkorn by Elin sa...

Åh ja! Det är jättemysigt där under julmarknaden. Nästan värt att boka en Gbg-resa för ;)

Hoppas att ni har en bra måndag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hej hej..

Mitt foto
..och välkommen hit! Till mig, en glad och energisk livsnjutare som tycker om att fokusera på det goda i livet. Jag växte upp på Öland men flyttade till Göteborg 2006 efter avslutade ingenjörstudier. När jag inte jobbar försöker jag njuta av tiden med dem jag håller av och att utnyttja allt kul den här stan (och resten av världen också för den delen) har att erbjuda. Hoppas att ni ska hitta inlägg här som inspirerar eller bara ger en liten paus i vardagen. Så åter igen, välkommen!