torsdag 18 november 2010

vem kan segla förutan vind

Mamma och pappa sjöng den ofta för mig när jag var liten och skulle sova. En vacker, rogivande och allvarsam liten visa och det var med den som sången hittade in i mitt liv.

Under uppväxten blev det mycket sjungande och framför allt under skoltiden, men efter det kom jag bort från sången. Därför sökte jag mig efter ett tag till en fristående kör och blev antagen utan provsjungning. Jag sjöng sedan i ett antal år i Badrumskören bestående av jag, mig själv och Elin. En flerstämmig kör med gott självförtroende men utan någon egentlig utvecklingspotential.

För snart ett år sedan tog jag därför mod till mig och sökte till en riktig kör. Canto. Jag bävade inför uppsjungningen. Det hade trots allt gått nästan tio år sedan rösten var i någorlunda form. Jag följde dock med min vän Jenny till ett körrep och sjöng med så gott jag kunde. Med sopranerna. Vilken fullkomligt lysande sånginsats från mig. Inte. Men så blev det då i alla fall dags. Uppsjungningen. På darriga ben stod jag ensam i den stora salen och bakom pianot satt körledaren med spetsade öron. Visan jag fick sjunga var "Vem kan segla".

Visan som blev början till något nytt en gång för länge sedan, den blev början till något nytt igen. Jag blev antagen. Men inte som sopran utan som 2:a alt. Så nu förstår ni kanske exakt hur lysande min sånginsats var tidigare under kvällen.

Nu sjunger jag med kören en gång i veckan och vi uppträder ett par gånger per år. I fredags sjöng vi några låtar på Volvos Tjänsteårsfest på Svenska Mässan, kanske kan jag lägga upp några klipp från konserten här senare.

Och vind i seglen, det får jag bland annat av att sjunga, för det är så otroligt kul!

.

2 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Hurra vad bra att badrumsträningen gav ett sådant resultat!:)

Guldkorn by Elin sa...

Hihi! Ja, inte sant? :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hej hej..

Mitt foto
..och välkommen hit! Till mig, en glad och energisk livsnjutare som tycker om att fokusera på det goda i livet. Jag växte upp på Öland men flyttade till Göteborg 2006 efter avslutade ingenjörstudier. När jag inte jobbar försöker jag njuta av tiden med dem jag håller av och att utnyttja allt kul den här stan (och resten av världen också för den delen) har att erbjuda. Hoppas att ni ska hitta inlägg här som inspirerar eller bara ger en liten paus i vardagen. Så åter igen, välkommen!