torsdag 10 februari 2011

skuttande tanter och en grön morgonrock

Jag såg en sak igår kväll. När jag stod vid spisen, nyduschad efter ett träningspass, i skön morgonrock och vispandes något varmt i en liten kastrull. Eller, jag såg två saker faktiskt. Mig. Och min mamma.

När jag var en så där sju, åtta år brukade min mamma gå på jympa någon kväll i veckan. I en liten skoljympasal skuttade det runt tanter, och min mamma som inte var en tant, som ville hålla sig i form. Jag följde med ibland och sprang förbi alla tanterna i raketfart när jag tog yttervarvet i springlåtarna.

Efter passet, när hon kommit hem och duschat brukade hon spendera resten av kvällen i sin mörkgröna morgonrock. Det var väldigt mysigt tyckte jag, och lite tryggt på något sätt. Hon brukade fixa något litet att äta också. Ibland var det en grapefrukt som hon åt med sked, ibland en knäckemacka med lite skinka och ibland lite fullkornsvälling. Ni vet, frukostvälling för vuxna.

Och igår, när jag stod där vid spisen och vispade i min fullkornsvälling, såg jag det plötsligt. Jag gjorde precis som mamma, utan att någonsin tidigare ha reflekterat över hennes rutiner när jag var barn. Och det kändes faktiskt himla fint. När jag insåg att man påverkas och formas av sina föräldrar, så mycket mer än man själv tror och är medveten om. Det öppnar så många dörrar till ens eget inre.

Får jag själv barn någon gång ska jag också skutta runt bland tanter i en liten jympasal, låta mina barn springa av sig allt bus, mysa runt i morgonrock på kvällen och koka välling precis som nu. För det är bra både för barnen och själen. Har jag insett.


4 kommentarer:

Lysande ögonblick! sa...

hahaha. visst är det lite läskigt när man får den känslan? :-) Puss hjärtat!

Angelica sa...

Härliga minnen :)

Kicki sa...

Vad fint du skriver! Det händer ibland när jag står, gör en min eller nåt, så tänker jag: men så här gör ju mamma!!

bokhyllan sa...

Hej!
Fina minnen från en fin barndom!
Kul att du tittade in till mig. Nu har jag hittat till dig.
Ha det gott.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hej hej..

Mitt foto
..och välkommen hit! Till mig, en glad och energisk livsnjutare som tycker om att fokusera på det goda i livet. Jag växte upp på Öland men flyttade till Göteborg 2006 efter avslutade ingenjörstudier. När jag inte jobbar försöker jag njuta av tiden med dem jag håller av och att utnyttja allt kul den här stan (och resten av världen också för den delen) har att erbjuda. Hoppas att ni ska hitta inlägg här som inspirerar eller bara ger en liten paus i vardagen. Så åter igen, välkommen!