måndag 13 augusti 2012

road trip del 3

Ok! Efter en superfin kväll och morgon där någonstans norr om Trondheim åkte vidare mot nya mål. Nybadade, knottbitna och sugna på mer av Norge. 

Vädret var så där julihärligt när vi kom fram till första färjeläget.

Och det var varmt och skönt på däck när vi la ut.

Well...det var ett sött färjeläge vi vinkade hej då till i alla fall.

Efter båtturen på kanske fyrtio minuter brummade vi vidare i lillbilen och molnen lättade något..

...och så kom vi fram till nästa lilla färjeläge. Minst lika sött som det första.

Och så fick vi vänta. Igen. Man väntar mycket i Norge. På färjor mest.

Och så kollar man vart man ska köra när man väl kommit av färjan.

Vi åkte förbi De Sju Systrarna men såg bara fem. Resten var höljda i molndis.

Så kom vi slutligen fram till Mo i Rana, som var ungefär lika fancy som det här fotot. Jag har alltid tyckt att det är ett så häftigt namn på en stad och så här med facit hand är nog namnet fortfarande det häftigaste.

Mja.. möjligtvis med undantag för Havmannen då med sina tio resliga meter över havet. Han var ganska häftig faktiskt där han stod och blickade ut över hamninloppet. 

Efter den fantastiska utflykten till hamnen var det dags att äta. Vi körde runt och letade efter ett bra ställe att smälla upp primusköket på där man samtidigt kunde komma undan regnet. Så passande då med ett öde industriområde med nya busskurer tänkte vi. Mest Markus.  

Gulaschsoppa stod på menyn...

...men jag var lite nervös mest hela tiden. Det var ju inte h e l t  öde när vi körde in på området, det såg jag, så när Markus sa att någon var på väg dog jag givetvis. Hjärtat stannade i alla fall. Minst. Mannen vände dock när han såg att det var två skogsmullar som lagade mat. Jag såg dock mig själv i "långa förhööööör" med Rolf Lassgård som rökande polis. Alla som har sett det här avsnittet av Sunes Jul fattar.

Så med skrikande bildäck sladdade vi ut från området och ut ur Mo i Rana. Vi hittade ganska snart en grusväg som ledde fram till en vacker äng och där slog vi upp tältet för natten. Återigen var vi särdeles nöjda med vår campingplats.

Och eftersom det regnade fick vi helt enkelt ställa upp stolarna inne i tältet istället. Allt går.
Och så satt vi där och drack lite vin...

...lyssnade på lite musik...

...och tittade på regnet...


..till klockan blev halv ett på natten och det var dags att gå och lägga sig. De ljusa nätterna i norr är speciella och man får liksom påminna sig själv om när det är dags att sova. 

3 kommentarer:

Agneta sa...

Läst ikapp, vilken resa! Norge är så gudomligt vackert. Jag längtar efter att få bila runt där igen, någon sommar, som vi gjorde i min barndom.

Kicki sa...

Så gråa och men ack så vackra bilder! Söt bild på er två också! Kram

Guldkorn by Elin sa...

Agneta, ja! Visst är det helt fantastiskt? Jag längtar redan tillbaka.

Kicki, I couldn't agree with you more :)
Jag tänker att undertiteln på det här inlägget med rätta hade kunnat vara "fyra nyanser av grått". För Norge var grått, till stora delar (vädermässigt ska tilläggas). Och alldeles, alldeles underbart :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hej hej..

Mitt foto
..och välkommen hit! Till mig, en glad och energisk livsnjutare som tycker om att fokusera på det goda i livet. Jag växte upp på Öland men flyttade till Göteborg 2006 efter avslutade ingenjörstudier. När jag inte jobbar försöker jag njuta av tiden med dem jag håller av och att utnyttja allt kul den här stan (och resten av världen också för den delen) har att erbjuda. Hoppas att ni ska hitta inlägg här som inspirerar eller bara ger en liten paus i vardagen. Så åter igen, välkommen!