söndag 19 augusti 2012

road trip del 5

Ok hörni, resan är inte över än och nu börjar vi närma oss en av dess absoluta höjdpunkter om ni frågar mig. Lofoten. Mitt hjärta fylls av längtan dit bara jag tänker på det.  

Vi började morgonen i Bodö med att leta rätt på ett ställe där vi kunde få en riktigt god kaffe...

..så när vi hittade den här lilla kaffebaren blev vi ungefär jättelyckliga.

Man är inte bortskämd med gott kaffe när man tältar. 
Man är inte bortskämd med kaffe alls för att vara mer korrekt.

Sedan bar det av. Färjan från Bodö mot Lofoten tog drygt fyra timmar och jag blev alldeles upprymd när jag  kunde skymta de första öarna (som säkert inte ens var en del av Lofoten men vem orkar lägga vikt vid något sådant oväsentligt).  

Fint då att man kan coola ner sig några grader med en kall, norsk öl. 

Och så anlände vi slutligen Lofoten. Vackra, vackra Lofoten. Jag blev frälst, fann Lofoten-guden och kan nu missionera i resten av mitt liv.

Åh...Lo...fot....en..
Ok, ok! Jag ska skärpa mig.

Vi körde på små kringelikrokvägar på Moskenesøy och kom fram till den bevarade fiskebyn Å. Den är mer av ett museum idag men var ändå trevlig att vandra runt i.

Där, precis som överallt annars i Lofoten, finns de karaktäristiska torskställningarna på vilka man hänger upp fisk. 

Sedan vände vi på lillbilen och körde tillbaka österut och över den lilla bron till Sakrisøy...

...för där hade vi hört att man kan köpa riktigt goda fiskburgare. 
Och tydligen även valbiff.

Det fanns massor av godsaker i den lilla boden..

...och vi var inte de enda som var sugna på lite äkta havsmat.

Vi stod länge och funderade över hur valbiff smakar och eftersom vi inte ville gå igenom livet undrandes köpte vi helt enkelt med oss en biff. Och lade ytterst tillfälligt alla moraliska aspekter av detta åt sidan..

Sedan satt vi där på bryggan och åt våra fiskburgare...

...medan fiskaren någon meter bort drog upp kvällens middag och snabbt klubbade den mot brädorna. 

Med lite mat i magen var vi sedan redo för ett sista äventyr för dagen innan det var dags att slå upp tältet.

Mer om det får ni se i nästa inlägg!

4 kommentarer:

Västgötskan sa...

Ser helt ljuvligt ut!!! :-)

Kram M

Åsa Hellberg sa...

Jag har slut på kommentarer om den där resan...

Guldkorn by Elin sa...

Åh, men jag hoppas att den inte tråkar ut! Jag lider av någon form av tidig demens och måste skriva ner för att minnas själv :)

bokhyllan sa...

O M G, Elin! Vilket smesteräventyr och vilka fantastiska bilder.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hej hej..

Mitt foto
..och välkommen hit! Till mig, en glad och energisk livsnjutare som tycker om att fokusera på det goda i livet. Jag växte upp på Öland men flyttade till Göteborg 2006 efter avslutade ingenjörstudier. När jag inte jobbar försöker jag njuta av tiden med dem jag håller av och att utnyttja allt kul den här stan (och resten av världen också för den delen) har att erbjuda. Hoppas att ni ska hitta inlägg här som inspirerar eller bara ger en liten paus i vardagen. Så åter igen, välkommen!